GRY I PROGRAM KOLONIJNY cz.1
Chcia艂abym wszystkim tym kt贸rzy wybieraj膮 si臋 na kolonie w roli kadry podrzuci膰 moje sprawdzone kolonijne 'must be'. Korzystajcie do woli! 馃槒1. Gra CHAOS
![]() |
| Plansza stworzona przez moj膮 Pani膮 kierownik kt贸ra wcze艣niej pe艂ni艂a funkcj臋 instruktora. Tacy kierownicy to skarb ! |
Uczestnicy przyst臋puj膮 do gry w grupach, spisuj臋 liczb臋 os贸b w grupie, uczestnicy dziel膮 si臋 sami lub ja ich dziele np. pierwsza grupa kolonijna vs trzecia grupa. Na zabezpieczonym ternie(np. teren o艣rodka,boisko) wcze艣niej rozwieszam ponumerowane zadania. Zadaniem uczestnik贸w jest odnalezienie zadania z numerem na kt贸rym aktualnie stoj膮(pole planszy), przybiegni臋cie do prowadz膮cego w ca艂o艣ci grupy( dlatego zapisuje liczb臋 aby ka偶de dziecko wiedzia艂o ze numer zosta艂 odnaleziony)podanie has艂a: wykonujemy zadanie i dopiero po tym za zgod膮 prowadz膮cego przyst膮pienie do realizacji a po udanym zadaniu do rzutu kostk膮. Chodzi o to by nie zrobi艂 si臋 prawdziwy chaos :). Przyk艂adowe zadania :
-Za艣piewajcie "Przybie偶eli do Betlejem"
-10 podskok贸w na 1 nodze
-Wymie艅cie imiona kadry
-Zata艅czcie k贸艂ko graniaste
-Za艂贸偶cie skarpetki na uszy
-Zata艅czcie makaren臋
- Zapytajcie wychowawcy co jad艂 na 艣niadanie itp.
2. BALONIADA
Kolejny klasyk. Przygotowuj臋 wcze艣niej balony z wod膮, oj bardzo du偶o! Oczywi艣cie wcze艣niej trzeba poinformowa膰 uczestnik贸w o takim wydarzeniu aby mogli si臋 odpowiednio przygotowa膰 i zabra膰 1 r臋cznik na 2 osoby. Scenariusz tego wydarzenia r贸wnie偶 podsun臋艂a mi moja Pani kierownik. No wi臋c najpierw dziel臋 grup臋 na kilka dru偶yn nast臋pnie ka偶dej wr臋czam balona. Uczestnik贸w czekaj膮 r贸偶ne konkurencje np. turlanie balona, przenoszenie go skacz膮c na jednej nodze itp. w przypadku przebicia balona musz膮 podbiec do mnie po kolejny i zacz膮膰 od miejsca wypadku. Po kilku tego typu konkurencjach uczestnicy dobieraj膮 si臋 w czw贸rki. Pary stoj膮 naprzeciw siebie z balonami. Ka偶da czw贸rka otrzymuje jeden balon. Wygra czw贸rka kt贸rej balon wytrzyma najd艂u偶ej. W mi臋dzyczasie chodz臋 mi臋dzy uczestnikami i sprawdza艅 czy nikt nie przetrzymuje balonika. I ostatni punkt zabawy czyli wielka wojna z tego co zostanie!
3. SIATK脫WKA BALONOWA
2 zespo艂y z艂o偶one z parzystej liczby uczestnik贸w (para lub czw贸rka przy kawa艂ku materia艂u ).
Gra balonem na zasadach siatk贸wki. 艢miech i dobra zabawa gwarantowane! Musimy pami臋ta膰 o zapasowych balonach !
4. MECZ KADRA VS KOLONI艢CI
Wybrana konkurencja sportowa przez kolonist贸w oraz okazja do gry z kadr膮 zawsze wzbudza wiele emocji.
5. CHRZEST KOLONIJNY
Co艣 co jest konieczne ! Jestem przeciwniczk膮 tego aby chrzest by艂 nie przyjemny,to ma by膰 przede wszystkim dobra zabawa ! Opracowa艂am dwa scenariusze chrztu : morski oraz ten g贸rski. Zdecydowanie chrzest g贸rski jest bardzo cz臋sto pomijany a wielka szkoda bo jest to naprawd臋 mi艂e prze偶ycie.
- Chrzest morski
Ja anga偶uje do niego dzieci,zwykle te z najstarszej grupy. S膮 one moimi diabe艂kami. Wybieram Prozerpin臋 i Neptuna. Reszt臋(diabe艂ki) prosz臋 o ubi贸r na czarno i maluje ich twarze ca艂e na czarno. Prozerpina i Neptun s膮 owini臋ci w firany,obrusy,prze艣cierad艂a (mo偶liwe 偶e traficie na fajnych w艂a艣cicieli o艣rodka,tak jak ja, kt贸rzy wam je po偶ycz膮). Prosz臋 kuchni臋 w o艣rodku o przygotowanie magicznej mikstury. Wiadomo 偶e pracujemy z dzie膰mi i nie przesadzamy, wystarczy troch臋 keczupu,majonezu woda i jaka艣 przyprawa czy sok z cytryny. Chrzest kolonijny to zawsze wielkie wydarzenie dla kolonii. Po przeliczeniu dzieci przez wychowawc贸w rusza orszak z chrztem. Na przodzie idzie Neptun i Prozerpina za nimi dumnie id膮 diab艂y w mojej wersji z broni膮 (u mnie, wypo偶yczone r贸wnie偶 od w艂a艣cicieli o艣rodka by艂y to piankowe os艂onki od trampoliny, bardzo mi臋kkie, my艣l臋 偶e mo偶na r贸wnie偶 u偶y膰 zwyk艂ych napompowanych d艂ugich balon贸w). M贸j przedni orszak prosz臋 偶eby szed艂 jak wojsko, tzn. z przytupni臋ciem co 3 krok. Kiedy ju偶 dojdziemy w miejsce chrztu (pla偶a) szukamy du偶ego wolnego terenu. Najlepiej wybra膰 por臋 chrztu jako wiecz贸r. Neptun i Prozerpina dumnie siadaj膮 na ko艅cu trasy z przygotowanymi imionami morskimi do wylosowania. uczestnicy musz膮 przej艣膰 ok. 30 m na kolanach a diab艂y, uprzednio poinformowane o tym 偶e nie mog膮 uderza膰 ani mocno ani w g艂ow臋, mog膮 uderza膰 w tym czasie uczestnik贸w "broni膮". W p贸藕niejszym etapie uczestnicy ustawiaj膮 si臋 w kolejk臋 po 艂y偶eczk臋 magicznego wywaru, a nast臋pnie kieruj膮 si臋 do Neptuna i Prozerpiny gdzie losuj膮 dla siebie imi臋 kt贸re jest nadawane przez morsk膮 par臋.
Przy dobrym zach臋ceniu ca艂a kolonia 艣wietnie si臋 bawi :) Prosz臋 nie my艣le膰 偶e jestem wyrodnym animatorem, nikogo nie zmuszam i uwierzcie 偶e widzia艂am i s艂ysza艂am du偶o bardziej "drastyczne" wersje chrztu.
-Chrzest g贸rski
Odbywa si臋 na szczycie g贸ry. Uczestnicy stoj膮 w kolejce musz膮 wykona膰 5 skok贸w ze skakank膮, nast臋pnie da膰 umaza膰 sw贸j policzek py艂em mocy g贸rskiej (popio艂em), podej艣膰 do ducha g贸r ( Kierownika) kt贸ry nadaje wylosowane g贸rskie imi臋. Warto zadba膰 o przebranie dla ducha g贸r oraz wychowawc贸w bior膮cych udzia艂 ( ja robi艂am pelerynki z bibu艂y dla wychowawc贸w oraz przebranie dla ducha g贸r)
6. NOC FILMOWA
Na kolonii zwykle przestrzega si臋 ciszy nocnej, wi臋c ka偶de odst臋pstwo od niej jest przyjmowane z wielkim entuzjazmem. Na pocz膮tku nocy filmowej warto pu艣ci膰 filmy dla dzieci typu Shrek, Zwierzogr贸d czy dowolny film animowany. W miar臋 dogadania z kierownikiem i wychowawcy po spektaklu dla m艂odszej cz臋艣ci grupy warto zaprosi膰 na spektakl t膮 starsz膮 cz臋艣膰 grupy i zaproponowa膰 thriller czy l偶ejszy horror.( je艣li jest na to odg贸rna zgoda!)
7. PARADA OSZUST脫W
Kolejna 艣wietna aktywno艣膰 kolonijna. Przygotowujemy pytania zar贸wno z wiedzy o danym terenie jak i z wiedzy o kadrze. Potrzebujemy dw贸ch wymy艣lonych odpowiedzi i jednej prawdziwej oraz 3 oszust贸w (najlepiej z kadry). Ka偶dy z nich upiera si臋 przy swojej wersji odpowiedzi mimo 偶e dw贸jka z nich k艂amie, cz臋sto te偶 podwa偶aj膮 zdanie innych oszust贸w i szukaj膮 uzasadnienia dla swojej wersji. Dzieci podzielone na grupy po us艂yszeniu 3 wersji odpowiedzi wybieraj膮 t膮 najbardziej prawdopodobn膮 i podnosz膮 karteczk臋 z A,B, lub C czyli literk膮 odpowiadaj膮cym oszustom. Prowadz膮cy m贸wi odpowied藕 i prowadzi punktacj臋.
8.艢LUBY KOLONIJNE
Para staje przed urz臋dnikiem i powtarza po nim s艂owa przysi臋gi. Warto zadba膰 o przebrania, muzyk臋 na wej艣cie i przede wszystkim 艣mieszn膮 przysi臋g臋, mo偶na bez problemu znale藕膰 na internecie.
9. GRA MIEJSKA
Pozna艂am kilka wersji tej gry z r贸偶nymi mapami czy punktami kontrolnymi ale podam wam moj膮 ulubion膮. Uczestnicy wychodz膮 na tras臋 w grupach kolonijnych bez 偶adnej mapy. Trasa jest oznaczona za pomoc膮 strza艂ek oraz bibu艂y na s艂upach czy znakach. Co jaki艣 czas pojawia si臋 kartka z zadaniem kt贸re uczestnicy musz膮 wykona膰. Nale偶y pami臋ta膰 aby dobrze oznaczy膰 tras臋 chwile przed wyj艣ciem grupy a nast臋pnie po zabawie posprz膮ta膰 po sobie. Mierzymy czas i prosimy o dowody wykonanych zada艅 czyli zdj臋cia czy prezentacje, robimy podsumowanie wraz ze wszystkimi grupami.
10. Plakat d艂oni
Bardzo 艂adna praca plastyczna kt贸ra ozdobi kolonijny korytarz. Wystarczy na szarym papierze narysowa膰 korpus drzewa a nast臋pnie poprosi膰 uczestnik贸w o odbicie d艂oni zamoczonej w farbie, frajda gwarantowana ! Je艣li nie ma w pobli偶u 艂azienki warto przygotowa膰 mokre chusteczki.
11. Karciany as
Tym razem super gra zar贸wno na dyskotek臋 jak i na zaj臋cia integracyjne a potrzebna jest jedynie cz臋艣膰 tali kart. Wybieramy kilka warto艣ci i przypisujemy ka偶demu uczestnikowi jedn膮 kt贸r膮 musi zapami臋ta膰. Uczestnicy siedz膮 w kole na krzes艂ach po us艂yszeniu swojej warto艣ci przesiadaj膮 si臋 o jedno miejsce zgodnie z ruchem wskaz贸wek zegara cz臋sto na kolana kolegi lub kole偶anki. Osoby mog膮 porusza膰 si臋 tylko wtedy gdy siedz膮 na wierzchu tzn. nikt na nich nie siedzi. Je艣li uczestnicy maj膮 opory mog膮 sta膰 lub kuca膰 nie koniecznie siada膰 ale warto do tego zach臋ci膰 bo wtedy gra jest ciekawsza. Wygra osoba kt贸ra pierwsza wr贸ci na swoje miejsce.
Ju偶 nied艂ugo pojawi si臋 kontynuacja ;). Mo偶e wy chcecie podzieli膰 si臋 pomys艂ami ? Zapraszam do komentarzy!

Ostatmi czasy animatorzy sa cz臋sto zatrudniani na chocia偶by imprezy, kiedy艣 nie by艂o to a偶 tak powszechne
OdpowiedzUsu艅Animatorzy to ju偶 bardzo szerokie poj臋cie, to fakt, bran偶a bardzo mocno si臋 rozwin臋艂a na prze艂omie ostatnich lat :)
Usu艅